Divadelná kritika

Za posledné dva roky sme prišli na to, že divadlo sa dá vo veľkom preniesť z javísk do on-line priestoru. Vďaka tomu sme si mohli pozrieť inscenácie nezávislých zoskupení, premiéry veľkých divadiel, ale napríklad aj oceňovaný americký muzikál Hamilton. Zmena sa však nedotkla len tvorivých tímov, ale aj kritickej reflexie divadla. Na kurze sa najskôr spoločne zamyslíme nad tým, čo je divadlo. Môže to byť aj futbalový zápas alebo súdny proces? Aké princípy by malo divadlo dodržiavať? Ako rozlíšime, či ide o inscenáciu, ktorá má potešiť davy a kedy môžeme hovoriť o naozaj kvalitnom umení? Po tom, ako nájdeme odpovede na tieto otázky, upriamime svoju pozornosť na kritikov. Povieme si o troch základných princípoch, ktorých sa môžu, ale nemusia držať. Budeme diskutovať o tom, ako divadelní kritici píšu vzhľadom na kontext doby či druh média, do ktorého prispievajú. Aby nebol kurz príliš teoretický a vyskúšali sme si aj reálnu prácu kritika. Na základe ukážok rôznych inscenácií (sľubujem, že bude aj Hamilton) budeme hodnotiť jednotlivé aspekty prostredníctvom cvičení. Keďže divadelná recenzia je do veľkej miery subjektívna, naučíme sa svoj názor sformulovať tak, aby nešlo o jednoduché hodnotenie, ale o komplexný kritický názor. Všetky poznatky, ktoré sa na kurze naučíme, zužitkujeme pri hodnotení predstavenia kurzu Divadlo. Kurz je vhodný pre všetkých, ktorí sa radi kriticky zamýšlajú nad všetkým, čo videli, či prečítali, ešte radšej sa o tom rozprávajú a úplne najradšej aj zdieľajú svoje názory. s ostatnými.

Dominika Dudášová

Dominika je absolventkou logopédie a tento rok ukončila bakalársky stupeň divadelnej vedy a kritiky na VŠMU. V rámci divadla sa venuje divadlu zdravotne znevýhodnených. Predtým, než sa rozhodla študovať logopédiu, chodila na Gymnázium v Dubnici nad Váhom, kde sa stretla so Slovenskou debatnou asociáciou a Letnou akadémiou Discover. Od roku 2015 vystriedala na Discoveri niekoľko rolí – starostlivosť o študentov, koordinácia turnusu, organizátorka, lektorka. Ak sa nezapája do organizácie Discoveru, pravdepodobne sedí v divadle a píše recenzie. Od minulého roka prispieva do internetového časopisu o kultúre MLOKi alebo periodika Konkrétne o divadle. Za divadelným umením rada cestuje a nemá problém porozprávať sa o čomkoľvek, čo s ním súvisí. Keď o ňom náhodou prestane rozprávať, nájdete ju s knihou v ruke (pokiaľ máte radi Harryho Pottera, spriatelíte sa veľmi rýchlo), na dlhej prechádzke alebo v kaviarni. Dominika v živote oceňuje ľudí, ktorí šíria pozitívnu energiu a majú chuť sa neustále vzdelávať.Tento rok bude učiť kurz Divadlo a Divadelnú kritiku.

Turnus C

Ako trénovať debatu

StanoJožo Krištofík